آفتاب کرمانشاه

كودكان را به « ‌تغذيه صحيح» عادت دهيم

شناسه خبر » 1851

تاریخ انتشار » 1393/11/29-23:10

تعداد بازدید ها » 3013

آفتاب کرمانشاه: زندگی سالم  / برگردان به پارسی: مریم سادات کاظمی - به جرأت مي‌توان گفت، امروزه بیشتر خانواده ها در مورد تغذيه فرزندانشان دچار مشكلاتي هستند. 

عده زيادي از بي اشتهايي و بدغذايي كودكان گله مندند و بعضي ديگر از تمايل به تنقلات و اضافه وزن. چنانكه در حال حاضر تقريباً از هر پنج كودك، يكي دچار اضافه وزن است. از آنجا كه اين آمار روز به روز در حال افزايش است، خانواده ها بايد بيشتر از گذشته به تغذيه سالم و متعادل كودكان اهميت دهند. اين تعادل غذايي تصميمي ناگهاني نيست كه به يك باره تغيير يابد و نتيجه مثبت نيز داشته باشد، بلكه بايد  از سنين بسيار پايين و در تمام وعده هاي غذايي شكل گيرد.

 

 تأثیر والدين و اصول مهم تغذيه صحيح

كودكان عادتهای خوب غذايي را طي يك يا دو روز نمي آموزند بلكه آنها نياز دارند تا هميشه الگوي صحيحي را دنبال كنند. اين نقشي است كه بر عهده والدين است و در واقع آنها مسؤول خوراكي هايي هستند كه كودكان در هر وعده غذايي مي‌خورند. تغذيه سالم در وهله  اول توسط والدين شروع مي‌شود و شكل مي‌گيرد. والدين ضامن سلامت غذايي فرزندان هستند، بايد عادتهای صحيح را به آنها بياموزند و با ارایه توضيحات ساده و الگوهاي مناسب به كودك نشان دهند كه تغذيه سالم مي‌تواند سلامتي او را در آينده حفظ و تضمين كند. عادتهای غذايي والدين تأثير بسيار زيادي در شكل گيري تغذيه كودكان دارد. فرزندان رفتار پدر و مادر را از سنين بسيار پايين و حتي دوران شيرخواري تقليد مي‌كنند و بخصوص مواد غذايي را مي‌خورند كه والدين براي آنها خريداري كرده اند. به اين ترتيب بايد گفت، والدين ابتدا بايد به سبد خريد توجه كنند؛ زيرا اگر به تغذيه متعادل و متنوع از هنگام خريد ملزومات غذا دقت نشود، بچه ها نيز به همين رويه عادت خواهند كرد. در نتيجه هر چه قدر كه دروس مدرسه و آموزش رسانه ها درباره اصول تغذيه صحيح توضيح دهند، نمي توانند جايگزين نمونه عملي رفتار والدين باشند.

 

 مجبور نكردن كودك به غذا خوردن

اگر كودك تمايلي ندارد كه غذايش را كامل بخورد، فايده اي ندارد كه او را مجبور كنيد و يا به تنبيه متوسل شويد. به خاطر داشته باشيد، كودك سالم هنگام گرسنگي غذا مي‌خورد. بايد براي كودك غذا آماده كرد و او را تشويق كرد، اما نبايد زور و اجبار به كار برد. مجبور كردن فقط منجر به عدم تعادل غذايي خواهد شد. در واقع، اگر كودكي به غذا خوردن مجبور شود، ممكن است توانايي خود را نسبت به تشخيص اشتهايش از دست بدهد. اگر امتناع كودك از غذا خوردن بارها تكرار مي‌شود، بايد بررسي كرد كه ريشه اين مسأله چيست. در بعضي موارد مقدار غذايي كه براي كودك در نظر گرفته مي‌شود، خيلي بيشتر از نياز و اشتهاي اوست. توجه داشته باشيد، فرزند 6 ساله شما نه نياز تغذيه اي همانند يك فرد بزرگسال دارد و نه معده اي به اندازه او. شايد هم فقط به خاطر اينكه طعم غذا را دوست ندارد از خوردن سر باز مي‌زند. آشپزي به روشهاي مختلف يا گنجاندن خوراكي كه نمي خورد همراه با غذاهاي مورد علاقه اش مي‌تواند راه حلهاي مناسبي براي رفع اين مشكل باشد. با اين حال، اگر كودك گرسنه هم نيست، بايد سر ميز يا سفره در كنار ديگران بنشيند. فراموش نكنيد كه در مورد اسراف و حيف و ميل شدن غذا با فرزندتان صحبت كنيد تا او عادت نكند هميشه بخشي از غذايش را باقي بگذارد.

 

 محروم نكردن كودك از بعضي خوراكي ها

تحقيقات نشان مي‌دهد، كودكي كه از بعضي خوراكي ها مانند شيريني ها، تنقلات شور و چرب و... كاملاً محروم مي‌شود، طي دوران زندگي بيشتر مستعد اضافه وزن خواهد بود، در حالي كه والديني كه در حد معقول اين محدوديتها را اعمال مي‌كنند، بايد اميدوار باشند كه فرزندانشان در آينده نيز چندان به مصرف غذاهاي پركالري تمايل ندارند. بنا به نظر متخصصان تغذيه، خوراكي هاي چرب و شيرين نبايد كاملا از برنامه غذايي حذف شوند، بلكه بايد محدود شوند. بايد به كودك آموزش داد كه اين خوراكي ها براي سلامتي خوب نيستند و او فقط مي‌تواند گاه گاهي از آنها استفاده كند و لذت خوردن در بعضي اوقات را بشناسد. كودك بايد متوجه شود كه بعضي از مواد غذايي براي سلامتي مفيد و بعضي ديگر مضر هستند. به عنوان مثال براي ميان وعده به جاي بيسكويت به او ميوه بدهيد. به اين ترتيب فرزند شما به چنين خوراكي هاي طبيعي عادت مي‌كند و تمايل كمتري براي مصرف شيريني‌ها خواهد داشت. درمورد فست فودها نيز همين نكات بايد به كودك يادآوري شود؛ زيرا زياده روي در مصرف اين غذاها قطعاً سلامتي را تهديد مي‌كند.

 

 تغذيه؛ فرايندي جذاب و دوست داشتني

زماني كه قرار باشد كودكان را با تغذيه سالم آشنا كرد، مفهوم لذت و تفريح اجتناب ناپذير خواهد بود. به نظر مي‌رسد، بازي كردن با مزه ها، رنگها و چيدمان غذا روش مناسبي براي برانگيختن اشتهاي كودك باشد. در اين صورت به تغذيه از جنبه ديگري نگاه مي‌كند و تمايل خواهد داشت، غذايي را كه برايش آماده شده است، بخورد. همچنین همراه بردن بچه ها براي خريد نيز مي‌تواند اشتهاي آنها را به خوردن مواد غذايي خريداري شده تحريك كند و همچنين سبب شناخت آنها از خوراكي هاي مفيد براي سلامتي خواهد شد. در اين زمان اجازه دهيد بعضي از مواد اوليه غذاها را حدس بزند و انتخاب كند. حدود سن 8 سالگي بهترين زمان براي شناخت خوراكي هاي مفيد براي سلامتي است. اين زمان را مغتنم بدانيد و از او بخواهيد برچسب روي مواد غذايي را بخواند تا بيشتر با تركيبات مفيد آشنا شود. زماني كه كودك خودش خريد مي‌كند، توجه بيشتري به اين نكات خواهد داشت.

 

 غذا خوردن؛ فرصتي براي با هم بودن

غذا خوردن فرصتي است كه كودك خود را در ميان اعضاي خانواده يا دوستان مي‌بيند. اين زمانها بايد براي كودك دوست داشتني باشد و آن را براي در كنار هم بودن بداند. مي‌توان بچه ها را هنگام طبخ غذا شريك كرد؛ زيرا فوايد بعضي از خوراكي ها و روش تهيه آنها را مي‌شناسد. در اين صورت هنگام غذا خوردن توجه بيشتري به بشقاب غذا و اهميت تهيه آنها خواهد داشت. افزون بر این غذا را در زمانهاي مشخصي همراه با اعضاي خانواده ميل کنید تا كودك وقت وعده هاي غذا را بشناسد. غذا خوردن در كنار اعضاي خانواده فرصت ايده آلي است تا والدين بتوانند مدلي از تغذيه سالم به فرزندشان ارایه دهند و توصيه مي‌شود اين روش غذا خوردن تا حد ممكن رعايت شود. همچنين راهكار مناسبي براي بچه هايي است كه از خوردن بعضي غذاها امتناع مي‌كنند؛ زيرا بچه ها معمولاً زماني كه ببينند ديگران غذايي را مي‌خورند، متمايل به مزه چشي آن مي‌شوند.

 

 توصيه هايي براي تشويق كودكان به خوردن سبزي‌ها

معمولا بچه ها چندان تمايلي به خوردن سبزي‌ها ندارند، اما والدين بايد با خلاقيت و ترفندهايي جالب، آنها را به مصرف اين خوراكي هاي طبيعي و سالم ترغيب نمايند. اولين عامل اين امتناع ناآشنایی بچه ها نسبت به سبزی‌هاست. بسيار مهم است كه تصاوير و برنامه هايي در مورد انواع سبزي‌ها به كودك نشان داده شود و او را با خود به خريد برد تا به طور ملموس با آنها آشنا شود. زماني كه كودك يك خوراكي را بشناسد، تمايل بهتري براي خوردن نشان مي‌دهد. البته اين كار طي يك يا دو بار كافي نيست، بلكه بايد پشتكار داشت؛ زيرا تحقيقات زيادي نشان مي‌دهد، براي تشويق كودك به غذايي كه تمايل به خوردن آن نداشته، لازم است 8 تا 15 نوبت آن را به كودك معرفي كرد. البته بايد از فرصتهاي مختلف براي اين كار استفاده كرد و خلاقيت به خرج داد. 

 

 مخلوط كردن سبزي‌ها با غذاهاي مورد علاقه كودكان

گنجاندن سبزي‌ها در كنار غذاهاي مورد علاقه كودك، روش ايده آلي براي مصرف اين خوراكي هاي طبيعي است؛ زيرا در اين صورت مقاومت كمتري براي امتناع از خوردن نشان مي‌دهد. افزودن سس كچاپ به سبزي‌ها نيز راهكار هميشگي و مؤثر است. گرچه بعضي از والدين سعي مي‌كنند روشهاي پيچيده اي براي تهيه سبزي‌ها به كار برند، اما تحقيقات نشان مي‌دهد، بچه ها روشهاي ساده را بهتر مي‌پسندند؛ زيرا مي‌توانند بخوبي خوراكي ها را بشناسند. يك تغيير مختصر مانند اضافه كردن كمي جعفري در كنار هويج رنده شده براي ترغيب اشتهاي او كافي است. البته براي هر كودكي بايد روشي متناسب با ذایقه و سلیقه او به كار برد.

 

 همراهي والدين در خوردن سبزي‌ها

ثابت شده است كه والدين تأثیر غير قابل انكاري در تغذيه و تقويت ذایقه آنها دارند. تمايلات غذايي كودكان به عوامل ژنتيكي و محيطي وابسته است. گرچه پدر و مادر در زمينه ژنتيك نمي توانند تغييري دهند، اما در ايجاد شرايط سالم و تغذيه درست دخيل هستند. اگر والدين به اندازه كافي از سبزي‌ها استفاده كنند و تغذيه صحيح را در نظر بگيرند، قطعاً فرزندان نيز به اين رويه عادت مي‌كنند و مقاومت كمتري براي امتناع از اين خوراكي ها نشان مي‌دهند. اما برعكس، مجبور كردن كودك براي خوردن سبزي‌ها يا پاداش دادن براي اين كار چندان سودمند نخواهد بود. تغذيه سالم هر كودكي در وهله اول به عادتهای غذايي خانواده بر مي‌گردد.

مطالب مرتبط

کلید واژه ها

تغذیه سالم کودکان

ارسال نظر  خوانندگان :

نام  
ایمیل  
وب سایت (اختیاری)  
متن  
  تصویر امنیتی  

کد امنیتی تصویر بالا را در کادر  وارد کنید

 
   
         

نظرات کاربران

   


 
     

آخرین اخبار

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه معرفی شد

دهقان، صادقی مقدم و طحان نظیف اعضای حقوقدان شورای نگهبان شدند

انتشار «دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضائیه»

تبلیغات پیش از موعد کاندیداها تخلف است و رصد می‌شود

برخورد سلیقه ای با قانون منع به کارگیری بازنشستگان؛کسانی که لابی قوی‌تر داشتند،باقی می ماند

منع کاندیداتوری بیش از سه دوره ای نمایندگان مجلس برداشته شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه: وقتی رتبه اول بیکاری بودیم همه قبول کردند، حالا چرا نسبت به کاهش آن تردید دارند

آغاز ثبت نام وام ۲۰میلیونی ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری‌۹۸

مدیرعامل تاکسیرانی کرمانشاه اعلام کرد: رانندگان متقاضی سرویس مدارس ۲۲ تیر تا ۱۰ مرداد فرصت ثبت نام دارند

جو بایدن: آمریکا را به برجام بازمی‌گردانم

شکست والیبال ایران مقابل لهستان

بیکارترین استان کشور + نمودار

سردار کمالی: کچل کردن از سربازی حذف شد

صادق زیباکلام: انصافا فقط دولت مقصر نیست

یک تیم تروریستی در منطقه عمومی جوانرود منهدم شد

برای داوطلبان مجاز؛ انتخاب رشته کنکور ارشد ۹۸ از امروز آغاز می شود

کِشتی کِشتی "قیرطبیعی" استان را به صورت خام می‌برند و کاری نمی‌کنیم/ محدودیت دانش و تکنولوژی داریم

"گیوه" و "گلیم هرسین" به برند صنایع‌دستی استان تبدیل شده‌ است

استاندار کرمانشاه: پرونده "گلیم و گبه" تا یک ماه آینده بسته می‌شود

کولبر اسلحه ندارد/ کولبر با نقص عضو هم داریم/ کولبر‌ها زیادی در زمستان یخ زده‌اند

فلاحت پیشه: گام دوم با ملاحظات دیپلماتیک برداشته شد/ در دام افراطی گری نیفتیم

سردار باقری: توقیف نفتکش ایرانی بی‌پاسخ نخواهد ماند / در زمان و مکانی مناسب، پاسخ می‌دهیم / راهبرد فعلی ما «مقاومت فعال» است / دست برتر را داریم

نمایشگاه سراسری "صنایع‌دستی" در کرمانشاه برپا می‌شود

ساعت کاری ادارات کرمانشاه به روال قبل برگشت

امروز؛ اعلام نتیجه آزمون کارشناسی ارشد/ شیوه پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد اصلاح شد/تعیین حدنصاب قبولی در آزمون سال جاری

عزم دولت بر حراست و پاسداري از رأي و خواست مردم است/ امروز نياز به وحدت، انسجام و همبستگي اجتماعي داريم

بزرگترین ضربه‌ای که به اصلاح‌طلبان وارد شده است

بیداری پالایشگاه ۵۷ هزار میلیاردی از خواب ۱۳ ساله

پیرترین کنکوری امسال: علوم سیاسی و زبان انگلیسی را دوست دارم

مهلت ثبت‌نام فرهنگیان در طرح «معلم تمام‌وقت» تا شهریور

غنی‌سازی ایران برای بمب اتم نیست / آقای ترامپ! تو حمله را به علت دیگری لغو کردی؛ حتماً با خود گفته ای وقتی ایران پهپاد رادارگریز را در ارتفاع 56 هزار پایی ساقط کرده با ناو آمریکا که مقابل چشم است، چه خواهد کرد؟ / اگر بخواهیم به اسرائیل حمله کنیم، کافیست نیروگاه اتمی دیمونا را با موشک بزنیم / با این کار رژیمی که ۲۰۰ کلاهک دارد چندین بار اسرائیل را «شخم زده» ببیند / نام دولت‌تان که «تدبیر و امید» است و می‌گویید کلید را هم دارید؛ اگر دیدید قفل‌ها با کلید‌تان باز نمی‌شود لااقل آن را با چکش باز کنید

حجاج حکم نماینده کشور را دارند/مالیات، یکی از راه‌های رهایی از اقتصاد نفتی

دکتر نوبخت هفته آینده در کرمانشاه /رونمایی از سند اشتغال

جذب ۲۲۰ آتش نشان در شهرداری‌های کرمانشاه

بریتانیا نفتکش "حامل نفت ایران به مقصد سوریه" را توقیف کرد

آغاز اعزام حجاج از فرودگاه کرمانشاه از 30 تیر

نان بربری شورترین نان کشور است

5 نکته در استقبال از برکناری مدیرکل زندان‌های تهران/به فال نیک می‌گیریم آقای‌ رییسی...

در نخستین روز از کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد چه گذشت؟

سه فاکتور برنامه ریزی هوشمندانه، تلاش شجاعانه و اقدام جسورانه ضرورت حرکت در مسیر توسعه استان است/در پروسه توسعه همه شریک و ذینفع هستند

شنود‌ها بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی و قانون انجام می‌شود / در سال‌های قبل یک شبکه جاسوسی آمریکا در تمام کشور‌های دنیا را شناسایی کردیم؛ اطلاعات این شبکه به کشور‌های دوست از جمله چین هم داده شد / شبکه دیگری در نیمه دوم سال ۹۷ شناسایی شد؛ عوامل این شبکه در مراکز حساس نظامی، وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی مشغول بودند؛ دو نفر به حبس طویل‌المدت و تعدادی دیگر به اعدام محکوم شدند / حکم دادگاه «محمدرضا خاتمی» صادر شد

۲ نفر در کرمانشاه به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند

دستگاه قضا آتش‌سوزی کارخانه مشتقات نفتی کرمانشاه را پیگیری می‌کند

چالش نگهداری سلاح در مرزهای غربی/ تهیه اسلحه در کمتر از نیم ساعت!

رأی دیوان عالی کشور: برابری دیه زنان و مردان

هرسین 20 تیر میزبان کاروان زیر سایه خورشید می شود

ملی‌پوش سابق پاورلیفتینگ ایران مدال‌هایش را برای فروش گذاشت

ظریف :ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است

مهار آتش‌سوزی واحد فرآوری مشتقات نفتی در کرمانشاه/ یک نفر جان باخت

نکاتی درباره نوشیدنی‌های قبل از خواب دمنوش بابونه چای نوشیدنی چای

تبلیغات

http://aftabnews.ir/files/adv//33_673.jpg


  طراحی و پیاده سازی توسط پیشگامان ایده نگار

  تمامی حقوق متعلق به سایت آفتاب کرمانشاه می باشد-برای نمایش بهتر از مرورگر Firefox یا Chrome استفاده کنید